شنبه، دی ۰۱، ۱۳۸۶

زرتشت و اندیشه عدم خشونت

از طرف یکی از دوستان خانم شین به عنوان شادباش شب یلدا، پیغام بسیار زیبا و پرمحتوایی دریافت کردیم که به جرات زیباترین پیغام شادباشی بود که تا به حال به دستمان رسیده بود. جمله ای از زرتشت، پیامبر بزرگ ایران زمین بود با این مضمون که "ستیز من، تنها با تاریکیست. برای ستیز و نبرد با آن شمشیر بر نمی کشم، چراغ می افروزم". وقتی خانم شین این جمله را برای من خواند راستش صداش ده ها بار تو مغزم منعکس شد و جمله تقریباً تو استخوانهام نفوذ کرد. به نظرم رسید که همه آنچه که در قالب اندیشه و فلسفه عدم خشونت قابل گفتن هست در این یک جمله خلاصه شده. راستش می خواستم در موردش زیاد بنویسم. اما حیفم آمد با آلودنش به تفسیر خرابش کنم. لذا دو باره می نویسمش و همه دوستان رو به مطالعه و تحقیق در اندیشه های زرتشت و آئین بهی و مقایسه اون با هر آنچه که تا کنون دیده، شنیده و خوانده اند دعوت می کنم:
ستیز من تنها با تاریکیست. برای ستیز و نبرد با آن شمشمیر بر نمی کشم، چراغ می افروزم

هیچ نظری موجود نیست: