یکشنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۸۵

تلويزيون

يادمه سال هايي كه تنها زندگي مي كردم با وجود اينكه به شدت به فيلم و سينما علاقه داشتم اما به همون ميزان از راديو و تلويزيون و روزنامه پرهيز مي كردم طوري كه به مدت 10 سال حتي راديو و تلويزيون هم نداشتم. حالا جالب اينه كه خانم شين هم با وجود اينكه به اندازه من و شايد بيشتر به فيلم و سينما علاقه داره به همون نسبت هم عشق تلويزيون و روزنامه است. البته نه اينكه فكر كنيد فقط تلويزيون روشن مي كنه كه صدايي تو خونه باشه، نه، بلكه تقريباً همه برنامه ها رو هم (البته اگه فرصت كنه) دنبال مي كنه. قديما كه سرش خلوت تر بوده به قول خودش از برفك تا برفك تماشا مي كرده اما حالا كه عيال وار شده و درگير امور زندگي، رعايت حال ما رو مي كنه و فقط سريال ها و فيلم ها رو دنبال مي كنه. اينو گفتم تا بهانه اي بشه واسه خالي كردن دلم از دست اين برنامه هاي بي محتوا و توهين آميز تلويزيون. نه اينكه فكر كنيد فقط از تلويزيون جمهوري اسلامي دلم پر باشه، نه، شما هر كانال تلويزيوني رو كه مثال بزنيد يكجورهايي من باهاش مشكل دارم. جمهوري اسلامي كه اوضاع و احوالش ديگه نياز به تعريف و توصيف نداره. سانسور و دروغ و مزخرف بافي و اتلاف وقت بيننده جز لاينفك برنامه هاش شده. بگذريم از برنامه هاي قرآني و اذاني و نمازي و سخنراني هاي مذهبي كه روزنامه بيش از چند ساعت از برنامه هاي كانال هاي 1 و 2 و3 رو به خودش اختصاص مي ده. كانال هاي ماهواره رو هم نگيد و نپرسيد، يا فقط دنبال اين هستن كه با تبليغ به ببينده القاي مصرف بكنند كه هر چه بيشتر و بيشتر بخره و بخوره و مصرف كنه و هدر بده تا چرخ صنعت هي بچرخه و بچرخه يا دارن موسيقي راك و پاپ و هيپ هاپ و از اين دست چيزها پخش مي كنن يا برنامه اخبار دارن. خلاصه معركه اي. حالا شما تصوركنيد كه با اين همه بمباران تبليغاتي و تلقيني (از هر نوعش) چطور مي شه به تربيت و پرورش افراد مستقل، مبتكر و مولد اميدوار بود

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
در مورد تلویزیون و برنامه هایش با شما موافقم
چند شب پیش داشتم با یکی از دوستام صحبت می کردم که یهو گفت قطع کن قطع کن گفتم وا چی شده؟ گفت سریال نرگس شروع شد... گفتم باشه برو من که نگاه نمی کنم یهو گفت هیییییییییییییییییین نگاه نمی کنی؟؟؟؟؟
به نظرمن سریال نرگس خیلی افتضاح تر از این حرفهاست که بشه نگاش کرد و وقت عزیز رو هدر داد (البته نظر شخصی منه) و نمی دونم چرا بعضی ها می گن که خیلی قشنگه

خاتونك گفت...

تلویزیون خیلی هم بد نیست. اما نه هر برنامه ای. من که برنامه های طنز همینطور "سینما یک" رو خیلی دوست داشتم. چون خیلی کم سانسور میشد.

خانم شين گفت...

نديدن تلويزيون خيلي خوبه به شرط اينكه توي يه معبد و دور از هياهوي زندگي شهري زندگي كني در غير اينصورت به نظر من عدم اطلاع از اخبار و جريانات روزمره زندگي آدم رو يه بعدي ميكنه چيزي كه من به شدت ازش متنفرم

ناشناس گفت...

این موضوع رو میشه از جنبه های مختلف بهش نگاه کرد.
از یه جنبه همین حرفهایی که آقای الف گفتند و به نظر میرسه کاملا درست و اکثر مردم هم تاییدش میکنند از جمله خودم که به شدت با برنامه های رادیو و تلویزیون مخالفم اما مثل اکثریتی که تایید کننده این حرفها هستند من هم این برنامه های مزخرف رو میبینم. حالا بریم به جنبه دیگه قضیه. یکی از دلایلی که من و دیگران به این برنامه ها تن میدیم و میبینیمشون اینه که توی این جامعه زندگی میکنیم و این برنامه ها خودش یه راه ارتباط برقرار کردن با بقیه مردم هستش. یعنی پیش میاید که توی یه جمع هستی و همه میاند از سریال دیدنی نرگس صحبت میکنند و تو هیچی نمیدونی. اونوقت یه جورایی کم میاری. به خاطر همین دیدنش رو به ندیدنش ترجیح میدی.
اما یه جور دیگه قضیه اینه که سطح توقع و فرهنگ اکثریت مطلق مردم این برنامه ها رو میطلبه. یعنی سطح فهم و درک مردم اونقدر بالا نیست که بتونند خیلی چیزای به درد بخوری که میشه از تلویزیون پخش کرد رو بفهمند.(عنایت بفرمائید که بنده هم جزو همین اکثریت هستم) به عبارت دیگه برنامه ها باید با سطح فهم میانگین مردم تطبیق داشته باشه. و چون اکثریت مطلق سطح فهم پائیینی دارند پس سطح برنامه ها به طور مطلق باید پائین باشه.
اما از نظر سیاسی تلویزیون وسیله بسیار مطلوبی برای تبلیغات هستش. خصوصا که این وسیله در دست خود دولت باشه. پس معلومه که چه چیزایی باید ازش پخش بشه.
دیگه اینکه امکانات تفریحی خیلی کمه و اگه بخوای به یه پارک بری باید کلی وقتت رو تلف کنی که برسی به پارک بعد تازه میفهمی که هوا کثیف و توی راه هم خیلی خسته شدی به خاطر همی ترجیح میدی برگردی خونه بشینی نرگس خانم رو ببینی.
وضعیت اقتصادی مردم هم مزید علت هستش.

از این حرفها بگذریم یه چیز جالب در مورد سانسور از دوستم شنیدم که براتون میگم. یه بار به دوستم گفتم که فلان فیلم به درد نمیخوره چون حدود یک ربع فیلم رو سانسور کردند بهم گفتش اگه نبینیش خودت دو ساعت فیلم رو سانسور کردی. :d